mały dworzec i mała parowozownia

 



Stację główną otwarto w 1855 roku, niedługo potem też budynek dworca Reichenbach. 
Tę nazwę nosiła do 1945 roku, kiedy to zmieniono nazwę na Rychbach i Drobniszów, a w 1947 na Dzierżoniów Śląski. Na temat 'małego dworca' czy małej parowozowni nie ma informacji.

Pierwsze połączenie kolejowe Reichenbach / Dzierżoniów uzyskał 24 listopada 1855. Było to 1-torowa 25 km linia do Schweidniz / Świdnicy, wzbogacona o dodatkowy, drugi tor w 1908. Niespełna 3 lata później, 1 listopada 1858 uruchomiono 2-torową 21 km linię do Frankenstein / Ząbkowic Śląskich. Obydwa odcinki pozbawiono drugiego toru latem 1945, niedługo po wkroczeniu wojsk radzieckich. Trzecią linią był krótki 1-torowy 5,9 km odcinek do Langenbielau / Bielawy, otwarty 25 maja 1891. Po 86 latach eksploatacji, w maju 1977 wstrzymano na nim ruch pasażerski (w 2001 zawieszono przewozy towarowe, a od 2006 odcinek ten jest już nieprzejezdny). Czwartą i ostatnią linią był alternatywny, wyraźnie dłuższy od poprzedniego, 1-torowy 10,8 km odcinek do Bielawy zachodniej uruchomiony 1 października 1900. Odcinek ten później został przedłużony do Ząbkowic przez Silberberg - Srebrną Górę wzdłuż masywu Gór Sowich. Trasą to jeszcze w latach 60 jeździły pociągi pasażerskie. Po 76 latach użytkowania został zamknięty w styczniu 1977, a następnie całkowicie rozebrany (1978).



Historia eksploatacji

data

typ

stan

uwagi

 1900-01-01

stacja (ST)

Ruch pasażerski i towarowy

 1943

stacja (ST)

Nieczynny/a

 1945

stacja (ST)

Ruch pasażerski i towarowy

 1977

stacja (ST)

Nieczynny/a

 1978

stacja (ST)

Zlikwidowany/a



Niedaleko małej stacji usytuowana była jest gazownia, do której prowadziły tory od strony byłej małej parowozowni. Stacja ta działała chyba do 1977 roku.  
Na początku lipca 2006 PKP Nieruchomości dokonały całkowitej likwidacji torów stacyjnych.  


... kliknij w foto aby powiększyć ...



... mała parowozownia ...

... kliknij w foto aby powiększyć ...




przy okazji nie istniejąca już - tak samo jak cała ta wspaniała linia kolejowa 
u podnóża Sudetów - stacja w Pieszycach ...












(C) copyright
Proszę przesyłać uwagi, sugestie, propozycje zdjęć i tekstów bezpośrednio na adres:   pawul70@gmail.com                                                                                                        
Autor bloga dołoży wszelkich możliwych starań, aby prezentowane treści były prawdziwe oraz nie naruszały rzeczywistych praw osób trzecich, w tym praw autorskich (jeśli zostaną ujawnione, będą znane). 

Zważywszy jednak jak działa światowy internet, itp. należy brać pod uwagę fakt, że często nie można powyższego zagwarantować. Dlatego błędne informacje – brak autorstwa fotografii, tekstów, dokumentów, itp. ujawnionych na tym blogu nie mogą być podstawą jakichkolwiek roszczeń bez uprzedniego kontaktu z autorem celem ustalenia faktów, itp. 


**********************************************************

Please send comments, suggestions, photo and text suggestions directly to the following address: pawul70@gmail.com

The author of the blog will make every effort to ensure that the presented content is true
and did not infringe the actual rights of third parties, including copyright (if any disclosed will be known).

However, considering how the global internet works, etc., it should be taken into account that this often cannot be guaranteed. Therefore, incorrect information - the lack of authorship of photos, texts, documents, etc. disclosed on this blog cannot be the basis for any claims without prior contact with the author to establish the facts, etc.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz